ANMMA un blog despre Retele radio ad-hoc; management retea; agenti mobili

Tuesday, March 28, 2006

Intro. agenti

  • agent
      Definitia lui Ferber
      o entitate fizica sau virtuala caracterizata astfel:
    • are capacitatea sa actioneze intr-un ambient
    • poate comunica cu alti agenti
    • este guvernat conform unor scopuri, obiective individuale sau unei functii de existenta/satisfactie pe care incearca sa o optimizeze
    • poseda propriile resurse
    • este capabil sa perceapa ambientul cu anumite limitari
    • are o reprezentare partiala a propriului ambient
    • are anumite caracteristici si poate oferi servicii
    • este capabil de autoreproducere
    • are un comportament orientat catre satisfacerea obiectivelor proprii si tine cont de resursele disponibile, de capacitatile sale, de perceptia si comunicarile pe care le realizeaza
  • sisteme multi-agent, SMA
      un sistem caracterizat prin:
    • un ambient S, un spatiu care are volum
    • o multime de obiecte, O, pozitionate in spatiul S
    • un grup de agenti, A, si care reprezinta entitatile active in sistem care sunt asociati multimii O,
    • o multime, R, de relatii intre elementele lui A
    • o multime de operatii, Op, pe care agentii, elementele lui A, le pot realiza asupra obiectelor, elementele lui O
    • o multime de operatori, legile universului, care reprezinta aplicarea operatiilor, Op, si reactiunea universului la acestea
  • agent de comunicare
      o entitate de calcul cu proprietatile:
    • este un sistem deschis
    • poate comunica cu alti agenti
    • este guvernat de obiective proprii
    • poseda resurse proprii
    • are o reprezentare partiala a celorlati agenti
    • are niste capacitati, servicii, pe care le poate oferi altor agenti
    • are un comportament orientat catre indeplinirea obiectivelor proprii in baza resurselor si capacitatilor proprii si in baza reprezentarilor si a comunicarilor pe care le face
  • Lange si Oshima
      o entitate software care
    • se gaseste intr-un mediu de executie
    • are, in mod obligatoriu, urmatoarele proprietati
      • reactioneaza la modificarile mediului
      • are autocontrol asupra propriilor actiuni
      • are initiativa in indeplinirea obiectivelor
      • ruleaza in mod continuu intr-un continuu temporal
    • are, in mod facultativ, urmatoarele proprietati
      • este capabil de comunicare cu alti agenti (comunicare)
      • este mobil, putand calatori de la un host la altul (mobilitate)
      • se adapteaza in baza experientei (invatare)
      • are convingeri, propria reprezentare a mediului
    • Lange si Oshima, Motive agenti mobili
      • reduc incarcarea retelei; aplicatiile de retea conentionale necesita comunicatia intre host-uri; un agent mobil se executa local, pe sistemul vizitat
      • influenta scazuta la latenta retelei: influenta intarzierii asociata transmisiei este deasemena minimizata
      • incapsuleaza protocoale; intr-o aplicatie conventionala, corespondentii cad de acord a priori asupra protocolului utilizat; un agent mobil poate fi configurat sa interactioneze cu sistemul vizitat
      • ruleaza asincron si autonom
      • se adapteaza dinamic la mediul de executie
      • sunt potential independenti de platforma
      • sunt robusti si toleranti la defectele de sistem/retea, fiind capabili sa reactioneze la modificarile de ambient
  • Modele agenti
    modelul Convingere-Dorinta-Intentie
    agentul are propria reprezentare, convingere, interna a mediului. Eforturile pe care le face un agent, pentru a-si atinge obiectivele, rezulta din dorintele pe care le are. Dorintele sunt generate ca raspunsuri la modificarile mediului sau din interactiunea cu alti agenti. Dintre dorinte se selecteaza acelea care vor deveni obiective, intentiile
  • criterii analiza SAM-uri
    • modelul comportamental
      descrie comportamentele posibile ale unui agent care actioneaza pentru realizarea unei intentii
      acest model poate influenta modelele de mobilitate si de coordonare
    • modelul de mobilitate
      descrie strategiile de relocare ale agentilor; un anumit tip de comportament al agentului necesita o schema de relocare specifica; relocare se realizeaza intre locatii statice, aflate sub controlul SAM-ului; in general SAM-ul de pe un host poate reprezenta, in logica aplicatiei, mai multe locatii; daca relocarea are loc in ambientul SAm-ului dintr-un host, mobilitatea este locala, altfel este o mobilitate fizica;
        clasificare dupa initiatorul migratiei
      • activ: agentul insusi initiaza migratia
      • pasiv: SAM-ul decide migrarea
        clasificare dupa starea de executie agentului in urma relocarii
      • slaba: starea codului si datelor se pastreaza la migratie dar pentru reluarea rularii agentului, SAM-ul invoca o metoda a agentului
      • puternica: dupa migratie agentul se gaseste in aceeasi stare de executie
        clasificare dupa distanta de relocare
      • monosalt: SAM-urile sunt direct conectate
      • multisalt: SAM-urile utilizeaza tabele de rutare
    • modelul de coordonare
      descrie modurile posbile prin care agentii pot colabora
        o clasificare a modelelor de coordonare pentru sisteme de agenti mobili
      • coordonare directa
        agentii partajeaza un spatiu de nume si sunt sincronizati; in general utilizeaza un model de comunicare client-server cum ar fi Java RMI sau CORBA;
      • coordonare prin intalnire
        nu mai exista spatiul de nume, existand doar restricitia de cunoastere a punctului de intalnire,agentii aflati in acelasi nod comunicand in punctele de intalnire; sincronizarea se realizeaza prin intalnire
      • coordonarea prin spatiu de mesaje
        exista spatiul de nume dar nu exista nici o restrictie asupra sincronizarii; mesajele sunt lasate in spatiul de mesaje si nu conteaza cand si daca vor fi preluate de catre destinatari
      • coordonare tip Linda
        nu exista spatiul de nume si nci restrictia de sincronizare; exista un spatiu de date partajat, spatiul tuplelor, in care agentii stocheaza sau din care culeg informatia prin mecanisme asociative, ale caror primitve sunt predefinite. Informatia este reprezentata prin structuri de date, tuple, adaptate pentru algoritmi de regasire.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home